Jag har en ny respekt för njurar.

Jag hade föreläsning i urologi idag. Njurar är ju VERKLIGEN något att ha respekt för. Dom är häftiga, men får man njurcancer (vilket jag inbillar mig att jag har... nädå men nästan) den cancern sprider metastaser väldigt tidigt i sjukdomsförloppet. Vanligast till lungor, skelett, hjärna m.m med blodbanan sprids cancerceller och man får dottertumörer på andra ställen i kroppen. Man får oftast inte symtom förrän den spridigt sig heller. Hm. och en till så, att i norrland så är det vanligare med prostatacancer än med bröstcancer. Njuren spricker lätt också! och vet ni att man kan palpera den högra njuren och tillochmed känna om det finns tumörer på den? den högra pressas ner av levern, den vänstra sitter högre upp och går därför inte att känna.

och en sak till jag har tänkt på. Alla borde få utbildning i HLR! tänk hur mycket det betyder att kunna göra hjärtlungräddning om något skulle få hjärtstillestånd i mataffären eller vart som helst. De räddar ju livet på folk! annars får man snällt ligga där och dö bara för att ingen kunde HLR eller hade koll på hur man gjorde det korrekt.
kanske ska börja utbilda i skolan, på arbetsplater? och med jämna mellanrum som man håller kunskaperna fräscha!

Nu ska jag ut till IKEA och köpa lite grejer. Sen fixa i läggan :)

Trevlig tisdag gott folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback